Виды вопросов в английском языке упражнения. Вопросительные предложения

Н - р

    John was tired after work. ( Джон устал после работы .)

    We live in a small town.

    Summer has started at last. (Лето началось, наконец-то.)

    They have already left. ( Они уже ушли .)

    The dogs are sleeping. ( Собаки спят .)

    The umbrella was broken. ( Зонт был сломан .)

Н - р : Nick wants to become a lawyer . (a waiter - официант ) – Does Nick want to become a lawyer or a waiter?

There are five eggs in the fridge. (ten – десять ) – Are there five or ten eggs in the fridge?

    He will study French in Canada. (German – немецкий)

    They are football fans. (hockey – хоккей )

    cards . (candles – свечи)

    I have made an apple-pie .

    Ann bought a nice dress yesterday. (a skirt – юбка)

    Japan. (Germany – Германия)

    They must pay for the taxi . (the lunch - обед )

    The post-office opens at 9. (at 8 – в восемь )

    Fiona and John paint their house m – их спальня)

    She visited all the museums in Istanbul. (the shops – магазины)

Упражнения "Типы вопросительных предложений"

1. Задайте общие вопросы к предложениям.

Н - р : Mary grows beautiful flowers in the garden– Does Mary grow flowers in the garden?

The weather is cold today.– Is the weather cold today?

    John was tired after work. ( Джон устал после работы .)

    We live in a small town. (Мы живем в маленьком городке.)

    Summer has started at last. ( Лето началось , наконец - то .)

    They have already left. ( Они уже ушли .)

    My parents got married in Paris. (Мои родители поженились в Париже.)

    She can lose her temper easily. (Она может легко выйти из себя.)

    The party will start in time. (Вечеринка начнется вовремя.)

    The dogs are sleeping. ( Собаки спят .)

    The umbrella was broken. ( Зонт был сломан .)

    He always gives money to homeless children. (Он всегда дает деньги беспризорным детям.)

2. Задайте альтернативные вопросы к предложениям, используя предлагаемые в скобках варианты.

Н - р : Nick wants to become a lawyer . (a waiter - официант ) – Does Nick want to become a lawyer or a waiter?

There are five eggs in the fridge. (ten – десять ) – Are there five or ten eggs in the fridge?

    He will study French in Canada. (German – немецкий)

    They are football fans. (hockey – хоккей )

    Her granny can tell fortunes from cards . (candles – свечи)

    I have made an apple-pie . (a banana cake – банановый торт)

    Ann bought a nice dress yesterday. (a skirt – юбка)

    This car was manufactured in Japan. (Germany – Германия)

    They must pay for the taxi . (the lunch - обед )

    The post-office opens at 9. (at 8 – в восемь )

    Fiona and John paint their house every five years. (their bedroo m – их спальня)

    She visited all the museums in Istanbul. (the shops – магазины)

Н - р What ( Чем ты интересуешься ?)

When ( Когда

    (Where…?)

    (How…?)

    (Who…?)

    (What…?)

    (Where…?)

    (Where…?)

    The film has just started. (What film…?)

    I have been to the doctor. (Where…?)

    She isn’t sociable, a. mustn’t they?

    Let’s dance, d. do you?

    Tom can dive well, e . is she?

3. Задайте специальные вопросы к предложениям, начиная с вопросительных слов в скобках.

Н - р : I am interested in psychology. ( What …?)– What are you interested in? ( Чем ты интересуешься ?)

A strange man came here last night. ( When …?)– When did the strange man come here? ( Когда приходил сюда странный человек?)

    The twins were born in June. (When…?)

    We had a great time in Disneyland. (Where…?)

    Mr. Black can play chess very well. (How…?)

    The salad is not fresh. (Why…?)

    My wife prefers juice to tea. (Who…?)

    Tom orders Japanese food every Friday. (What…?)

    I meet a lot of people at work. (Where…?)

    They will have lunch at home. (Where…?)

    The film has just started. (What film…?)

    I have been to the doctor. (Where…?)

4. Выберите из правой колонки верное окончание разделительного вопроса. Переведите вопросы.

Н-р: 1 – е (Она необщительна, не так ли?)

    She isn’t sociable, a. mustn’t they?

    Mark was satisfied, b. do they?

    Your kids never argue with you, c. didn’t she?

    Let’s dance, d. do you?

    Tom can dive well, e. is she?

    Our partners must keep their word, f. won’t it?

    Helen has washed up, g. doesn’t she?

    You don’t trust me, h. wasn’t he?

    Your mum works as an accountant, i. hasn’t she?

    It will be cloudy tomorrow, j. did they?

    Betty found a new job, k. can’t he?

    They didn’t sell their car, l. shall we?

{ "proleed_data_link" : "https://www.proleed.ru/loadads.jsp?partner=naweb808a5&adscount=3&mainfilter=ENGLISH&secfilter=", "proleed_block_type" : "horizontal", "proleed_title_size" : 16, "proleed_title_color" : "#0000cb", "proleed_message_size" : 14, "proleed_message_color": "#000000", "proleed_partner_size" : 14, "proleed_partner_color": "#006500" }

Упражнение 1.

Поставьте общие вопросы к предложениям:

1. There is a tea-pot on the table.

2. I work from nine to ten.

3. We are leaving for Hamburg next Saturday.

4. I have been busy the whole evening.

5. My friend studied in Sorbonne when he was young.

6. It is winter.

7. I can swim in cold water.

8. I had to go there in the daytime.

9. I will show you how to do it.

10. You must work hard.

11. She didn’t play well that evening.

12. I can’t read English authors in the original.

13. I wasn’t prepared to this sort of questions.

Ответы:

2. Do I work from nine to ten?

Saturday?

10. Must you work hard?

1. Is there a tea-pot on the table?

2. Do I work from nine to ten?

3. Are we leaving for Hamburg next Saturday?

4. Have I been busy the whole evening?

5. Did my friend study in Sorbonne when he was young?

6. Is it winter? 7. Can I swim in cold water?

8. Did I have to go there in the daytime?

9. Will I show you how to do it?

10. Must you work hard?

11. Didn’t she play well that evening?

12. Can’t I read English authors in the original?

13. Wasn’t I prepared to this sort of questions?

Упражнение 2.

На основе данных предложений постройте общие вопросы согласно образцу.

She likes classical music. -> Does she like classical music?

1. The weather is fine.

2. Her new dress is green.

3. He won’t come because he’s ill.

4. The church is 200 yards away.

5. She prefers red.

6. He comes every week.

7. The tall one is my boss.

8. She’ll come at 5 p.m.

9. He’ll wait for 10 minutes.

10. Ray took the thick book.

Ответы:

1. Is the weather fine?

2. Is her new dress green?

3. Won’t he come?

5. Does she prefer red?

6. Does he come every week?

7. Is the tall one my boss?

8. Will she come at 5 p.m?

1. Is the weather fine?

2. Is her new dress green?

3. Won’t he come?

4. Is the church 200 yards away?

5. Does she prefer red?

6. Does he come every week?

7. Is the tall one my boss?

8. Will she come at 5 p.m?

9. Will he wait for 10 minutes?

10. Did Ray take the thick book?

После того, как мы подробно рассмотрели, а также , приступаем к практике. При этом важно понимать, что именно общий вопрос является тем фундаментом, на котором строятся специальный и альтернативный вопрос в английском языке.

Как задать общий вопрос в английском языке. Упражнения

Упражнение 1.

1. Helen goes to bed at 10 o’clock.
2. Nick is playing chess now.
3. Parents go to work every day.
4. The books are new.
5. She is hungry.
6. She wants to eat a sandwich.
7. They are thirsty.
8. Father takes his son to the park every evening.
9. The children are reading books.
10. They like reading books.

Упражнение 2. Задайте общие вопросы к предложению.

1. The girl went to the swimming pool last year.
2. She can swim very well.
3. Our parents bought us presents.
4. The boy wanted to play with his dog.
5. My friend was in the country.
6. He liked to walk in the forest.
7. There were many wolves in the forest.
8. He will go to the country next summer.
9. The weather will be warm tomorrow.
10. They must help her to finish the work.

Упражнение 3. Задайте общие вопросы к предложению.

1. He is going to visit his uncle tomorrow.
2. We were very tired last night.
3. She is having a party this evening.
4. I was cleaning the room when parents came.
5. They were going to meet me at the station.
6. Chris is not very happy today.
7. The cat sat on a mat.
8. Pete was watching TV when his mother was cooking dinner.
9. My parents came home in the evening.
10. We watched film on TV after supper.

Упражнение 4. Задайте общие вопросы к предложению.

1. We can bring mobiles to school.
2. Schoolchildren must change shoes before they go to the lessons.
3. People usually wear fancy clothes when they have Halloween Parties.
4. My friend will finish school in two years.
5. The children were playing in the yard all day long.
6. My sister has never won tennis competitions.
7. He is not going to be a doctor.
8. He was playing the guitar at 5 o’clock yesterday.
9. She saw a balloon in the sky.
10. They could jump over the fence.

Сегодня мы поупражняемся в построении всех типов вопросов в английском языке. Ранее на сайте я уже размещала отдельные , и .

В приведенных ниже упражнениях Вам придется иметь дело со всеми пятью типами вопросов в английском языке. Упражнения по традиции идут по возрастанию сложности.

5 types of questions exercises.

Упражнение 1. Fill in the words to form questions.

did, are, do, have, was, haven"t, is, isn"t

  1. What types of books ______ you like to read?
  2. _____ she reading love story or an adventure story?
  3. ______ you seen «Titanic»?
  4. Who _____ watching TV at eight o"clock last night?
  5. It"s an exciting book, ________ it?
  6. _____ you going to watch a romantic film or a musical?
  7. You have seen this film, _______ you.
  8. _____ you go to the cinema last night?

Now group this question by their types.

Yes / No Questions: ______________.

Alternative Questions: ______________.

Special Questions: ______________.

Tag Questions: ______________.

Упражнение 2. Form questions.

  • birthday / is / when / your?
  • many / How / cards / did / get / you?
  • do / What / like / you / presents?
  • mum / What / make / did / cake / your?
  • at the party / you / did / what / do?
  • like / you / parties / do / Why?
  • summer / are / this / where / you / going?
  • there / going / How / you / are?
  • take / going / to / what / you / are?
  • with / are / you / Who / going?
  • do / going / to / you / there / What / are?
  • you / stay / going / to / are / Where?
  • what / playing / dad / sports / your / games / is / of / fond?
  • roller-skate / when / learn / you / to / did?
  • of / afraid / are / swimming / you?

Упражнение 3. Напишите вопросы к предложениям, начиная со слова в скобках.

  1. My sister eats sweets every day. (Who)
  2. He won"t go to the country this summer (Will)
  3. We were advised to come. (What?)
  4. I haven"t seen Peter since Saturday. (Since when?)
  5. They are planning to have a holiday soon. (They)
  6. She made a beautiful dress for herself last week. (What?)
  7. Everybody was waiting at the door to the museum. (Was)
  8. By the end of the year, he had read about twenty books. (How many)
  9. He is followed by his friend everywhere. (By whom?)
  10. He didn"t know how he could help his friend. (Why?)

Упражнение 4. Write questions to the underlined parts of the text.

John is my cousin (1). He is only 18 , but he is already a student (2). John is very intelligent (3) and he is a good-looking boy too. Many girls (4) admire his dark brown (5) eyes and curly hair. The only problem is that John hasn"t got enough money (6). He likes books (7) but he often has no money to buy them.

Упражнение 5. Write special and alternative questions to the answers.

He is from England.

What country is he from?

Is he from England or Scotland?

  1. We went to the library.
  2. He is a driver.
  3. We were playing a game.
  4. They came to this place a long time ago.

Упражнение 6. Напишите вопросы к ответам.

1. ____________________________?

A computer. (The Adams bought a computer.)

2. ____________________________?

They have. They have already met Mr Smith.)

3. ____________________________?

They met Mr Smith when they were in London.

4. ____________________________?

They are. (They are going to there again).

5. ____________________________?

English. She teaches English.

6. ____________________________?

Travelling. (He was interested in travelling.)

7. ____________________________?

They do. (They have to get up early.)

8. ____________________________?

At the airport. (He had to meet them at the airport.)

9. ____________________________?

The baby"s room. (Mary has to clean the baby"s room every morning.)

10. ____________________________?

Boots. (They have to wear boots.)

Упражнение 7. Write questions about driving in England. Use the prompts.

  • petrol expensive in England?
  • motorists have to wear front seat belts in England?
  • what minimum driving age?
  • many roads in England?
  • roads good in England?
  • what the national speed limits in England?
  • how all speed limits given on signs?
  • how signs indicate speed limits?

Упражнение 8. Read the text. Write down the questions for the underlined words to get more information.

  1. Somebody wrote this book. It is about somebody and his friends.
  2. One day he put on something white.
  3. He looked like somebody .
  4. The old Frekken Bokk was cooking something .
  5. Something opened and he appeared somewhere.
  6. She did something in horror.
  7. She phoned somebody .
  8. And at that time somebody and his friend were eating something.

Упражнение 9. Complete the tag questions.

  1. The books about animals are real fun, …
  2. You really like reading magazines, …
  3. You can go to the library tomorrow, …
  4. Your mum thinks adventure stories are exciting, …
  5. You haven"t seen «Harry Potter» yet, …

Упражнение 10. Read these facts Ask and answer questions about the facts. Use Who? When? What?

  1. Mary Shelley wrote Frankenstein in 1818.
  2. Guglielmo Marconi invented the radio in 1894.
  3. Hubert Booth invented the vacuum cleaner in 1901
  4. King Camp Gillette invented the razor in 1901
  5. Henry Ford produced the first cheap car in 1908.
  6. Peter Chilvers built the first windsurfer in 1958.

Упражнение 11. Ask questions with who or what.

  1. Jack is waiting for someone.
  2. Someone is waiting for Jack.
  3. Something is happening.
  4. Someone has got the money.
  5. Carmen wants to see someone.
  6. Someone wants to see Carmen.
  7. Carmen wants to see something.
  8. Steven smiled at someone.
  9. Someone smiled at Steven.
  10. Steven smiled at something.
  11. Something happened.

Упражнение 12. Correct the mistakes.

  • What Tony is writing?
  • What is writing?
  • What Julia want to do?
  • Who does wants a cup of tea?
  • Who President John F. Kennedy killed?
  • Who did invented the telephone?
  • Whose your favorite actor?
  • Who"s is this coat?
  • What hand do you write with?
  • Arthur is 21, hasn"t he?
  • You"re a student, isn"t it?
  • They live in Milan, doesn"t it?
  • Does Diana like golf, doesn"t she?

Надеюсь, Вам понравилось отрабатывать типы вопросов в упражнениях . Английский язык: типы вопросов упражнения – важная тема, поэтому упражнения на вопросы помогут Вам чувствовать себя увереннее в английском.

Михайлова Оксана Юрьевна,
учитель английского языка

ГБОУ СОШ №143
с углублённым изучением английского языка
Красногвардейского района Санкт-Петербурга

Методическая записка.

  • Общий (General question)

1. Общий вопрос to be.

Do you like music?

Did he visit his sister?

Will you come tomorrow?

Can I open the window?

Is this your pen?

2. Специальный вопрос

и ли

Например:

Why do you know him?

Where will he go next week?

What did she do yesterday?

3. Вопрос к подлежащему

Who likes ice cream?

Who travelled last summer?

Who is there? (Но: Who are

4. Альтернативный вопрос - или - or. or.

5. Разделительный вопрос -

You are not tall, are you?

  • I am меняется на aren"t

Примеры:

Don"t eat this cake, will you

Let’s dance, shall we ? Давай потанцуем, хорошо?

I’m late, aren t I

isn’t it

  1. I.
  2. (where / from?) _____________________
  3. (where/love/ now?) __________________
  4. (ever / be/ to Poland?) ________________
  5. (Who/ your best friends?) ______________
  6. (How old / they?) ___________________
  7. (sister?) ___________________________
  8. (wear glasses?) _____________________
  9. (you/ go/ to the museum with us?) _____________________________________
  10. (you/ go to be a singer?) _______________
  11. (you/ be/ at / the restaurant/ last week?) _____________________________________
  12. (play/ computer games/ yesterday?)_____________________________________
  13. (who/ wants/ to meet/ you?____________________________________

1.From Fairy Land.

2. In an old house.

3. No, I haven’t.

4. Emma, Lee, Harry, Alvin.

5. They are ten.

6. No, I haven’t.

7. No, I don’t.

10. Yes, I was with Emma.

11. No, I didn’t.

12. Alvin wants to meet me.

5. Let’s play outside, ____?

7. I am in the cinema, _____?

III. Make questions with who or what.

1. Knights lived in castles.

2. Something happpened.

6. Bob and Ben are firemen.

8. His brother is a pilot.

9. She is Molly.

10. Sam is his cousin.

  1. ______________________
  2. ______________________
  3. ______________________
  4. ______________________
  5. ______________________
  6. . ______________________
  7. _______________________
  8. _______________________
  9. ________________________
  10. _______________________

Example:

г.Санкт-Петербург,2014

Учебно - методическое пособие по английскому языку

для 4 класса к УМК «Starlight» 4

Методическая записка.

Данное методическое пособие предназначено для учителей английского языка, работающих в начальной школе по УМК « Starlight 4».В пособии представлен грамматический материал по изучению «Типов вопросительных предложений».

Данное пособие содержит в себе теоретическую часть, а именно описание типов вопросов в английском языке и их образование, и комплекс грамматических упражнений на отработку и закрепление материала. Упражнения в пособии содержат лексику УМК Starlight 4, что дает возможность учащимся отработать как грамматический, так и лексический материал.

Типы вопросов в английском языке

Вся наша жизнь - это общение, которое состоит из вопросов, ответов, предположений. Как правильно нужно задать вопрос, чтобы быть вежливым, как точно выразить свои мысли на английском, чтобы быть понятым? Все зависит от построения предложения. Все вопросительные предложения несут в себе особый лексический смысл, и имеют особую синтаксическую структуру. Структура вопросительного предложения всегда зависит от того, как вы хотите спросить, и что вы хотите узнать. В связи с этим в английском языке существуют несколько видов вопросов.

Итак, в английском языке выделяют следующие типы вопросов:

  • Общий (General question)
  • Специальный (Special question)
  • Вопрос к подлежащему (question to the subject)
  • Альтернативный (Alternative question)
  • Разделительный (Disjunctive / Tag quetion)

1. Общий вопрос - это вопрос, который задаётся для того, чтобы получить ответ «да» или «нет», поэтому этот тип вопроса еще называется Yes/ No qeustion. Такой вопрос начинается с вспомогательного или модального глагола. Вид вспомогательного глагола будет зависеть от того, в каком грамматическом времени вы задаете вопрос. (Do/ Does/ Did / Will/ Have или модальные глаголы must/ can/ could/ should). Следует обратить особое внимание на такой глагол как to be. Дело в том, что как раз именно с этим глаголом возникает большинство ошибок. Нужно помнить, что этот глагол не нуждается в вспомогательных глаголах чтобы построить вопрос нужно просто его поставить (а именно одну из его личных форм) в начале предложения перед подлежащим. Вот эта схема поможет вам построить общий вопрос:

Вспомогательный глагол + подлежащее + смысловой глагол + все остальное

Do you like music?

Did he visit his sister?

Will you come tomorrow?

Have you done your homework yet?

Can I open the window?

Is this your pen?

2. Специальный вопрос - это вопрос, который задается к какому-то члену предложения. Все такие вопросы начинаются с вопросительного слова или группы вопросительных слов (when, why, who, where, how, what, how many и т.д). Такие вопросы ещё называют Wh-questions. Как мы строим такие вопросы:

Вопросительное слово + Вспомогательный глагол + подлежащее + смысловой глагол + все остальное

и ли

Вопросительное слово + общий вопрос

Например:

Why do you know him?

How many apples have you got?

Where will he go next week?

What did she do yesterday?

3. Вопрос к подлежащему - это вопрос, который является собственно специальным вопросом, но у него есть специфическая особенность. Для того, чтобы нам его построить нам не нужен никакой вспомогательный глагол если мы задаем вопрос в настоящем и прошедшем времени. Мы просто сохраняем в предложении прежний порядок слов, а вместо подлежащего мы ставим who - кто? или what- что? т.е. на который отвечает подлежащее. В будущем времени может появиться вспомогательный глагол will, но он является именно показателем времени и к вопросу, в принципе, отношения не имеет. Следует еще помнить, что глагол в настоящем времени будет всегда стоять в 3 лице единственного числа (глагол + окончание -s/es), а в прошедшем времени смысловой глагол будет иметь 2 форму (неправильные глаголы) или глагол + ed (правильные глаголы).

Who likes ice cream?

Who travelled last summer?

Who is there? (Но: Who are you ? - идет согласование с местоимением).

4. Альтернативный вопрос - это разновидность общего вопроса, который начинается также как и общий вопрос, только в вопросе всегда будет присутствовать союз или - or. Данный вид вопроса можно задать к каждому члену предложения. Такие вопросы подразумевают выбор между двумя лицами, предметами, действиями или качествами, поэтому там присутствует всегда союз or. Давайте построим альтернативный вопрос к такому предложению: We came home at 3 o"clock. - Мы пришли домой в 3 часа.

Did we come home at 2 or 3 o’clock? - Мы пришли домой в 2 или 3 часа?

Did we come home or play computer games at 2 o’clock? - Мы пришли домой или играли в компьютерные игры в 2 часа?

5. Разделительный вопрос - это вопрос, который позволяет ненавязчиво спросить об интересующих вещах, а вдобавок выразить своё мнение, удивление или подтвердить сказанное. Этот тип вопроса еще называют «вопрос с хвостиком» «tag qustion». Подобный вопрос делится на 2 части: само предложение без изменения порядка слов, вторая част - вопрос, состоящий только из вспомогательного глагола, относящегося к грамматическому времени предложения, и подлежащего. Вторя часть такого вопроса, отделяется от первой при помощи запятой и переводится на русский язык «не так ли?», «не правда ли?». Если предложение утвердительное, то вторая часть - вопрос будет отрицательным, а если предложение отрицательное, то наоборот, вопрос не будет содержать отрицания.

Your brother is happy, isn"t he?

You are not tall, are you?

He goes to bed very late, does not he?

She doesn’t eat meat, does she?

Есть некоторые моменты, на которые нужно обратить внимание:

  • Eсли предложение начинается с Don"t - то заканчивается will you.
  • Вопросительные предложения в английском с Let"s дают хвостик «shall we».
  • I am меняется на aren"t
  • Полежащее that/this в окончании заменяется на it

Примеры:

Don"t eat this cake, will you ? - Не ешь этот торт. (Хорошо?)

Let’s dance, shall we ? Давай потанцуем, хорошо?

I’m late, aren t I ? - Я опоздал, не так ли (да?)?

That is your aunt over there, isn’t it ? - Это там твоя тетя, не так ли?

Упражнения на закрепление материала по теме «Типы вопросительных предложений».

  1. I. Ask Mona questions. (Look at her answers before write the questions.)
  2. 1. (where / from?) _____________________
  3. 2. (where/love/ now?) __________________
  4. 3. (ever / be/ to Poland?) ________________
  5. 4. (Who/ your best friends?) ______________
  6. 5. (How old / they?) ___________________
  7. 6. (sister?) ___________________________
  8. 7. (wear glasses?) _____________________
  9. 8. (you/ go/ to the museum with us?) _____________________________________
  10. 9. (you/ go to be a singer?) _______________
  11. 10. (you/ be/ at / the restaurant/ last week?) _____________________________________
  12. 11. (play/ computer games/ yesterday?)
  13. _____________________________________
  14. 12. (who/ wants/ to meet/ you?)
  15. ____________________________________

1.From Fairy Land.

2. In an old house.

3. No, I haven’t.

4. Emma, Lee, Harry, Alvin.

5. They are ten.

6. No, I haven’t.

7. No, I don’t.

9. No, I’m not going to be a singer.

10. Yes, I was with Emma.

11. No, I didn’t.

12. Alvin wants to meet me.

II. Put a question tag on the end of these sentences.

1. My country’s flag is green, white and red, ______?

2. My cousin has got short dark hair, _______?

3. Dan and Mark wash the dishes every day, _____?

4. The didn’t see a sea cow yesterday, _____?

5. Let’s play outside, ____?

6. Don’t open the window, _____?

7. I am in the cinema, _____?

8. That is not your parrot, ____?

9. The cowboy wants his hat to look old, _____?

10. Emma went to the park yesterday, ______?

11. I’ll put on these gloves, ___?

12. They haven’t lived in Italy, ____?

III. Make questions with who or what.

1. Knights lived in castles.

2. Something happpened.

3. Her chidren are listening to music now.

4. The books were in the bookcase.

6. Bob and Ben are firemen.

7. Her friends have got many apples.

8. His brother is a pilot.

9. She is Molly.

10. Sam is his cousin.

  1. 1. ______________________
  2. 2. ______________________
  3. 3. ______________________
  4. 4. ______________________
  5. 5. ______________________
  6. 6. ______________________
  7. 7. _______________________
  8. 8. _______________________
  9. 9. ________________________
  10. 10. _______________________

Example: She (get up) early /late? — Does she get up late or early? — She gets up early.

1. He (go) to work by bus /by train?

2. Classes (start) in the morning /in the afternoon?

3. His mother (work) at the bank/at the library ?

4. Jacky (like) pears/bananas ?

5. Dan (watch) TV at 5 /at 6 p.m. yesterday?

6. His friends (watch) television/go out in the evenings tomorrow?

7. You (play) the guitar/the piano now?

1. ____________________________________________________________

2. ____________________________________________________________

3. ____________________________________________________________

4. ____________________________________________________________

5. ____________________________________________________________

6. ____________________________________________________________

7. ____________________________________________________________

Есть вопросы?

Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: